fbpx v

Kickbokstechnieken

Om de stoot- en trap kickbokstechnieken onder de knie te krijgen moet je er heel wat uren in te stoppen. De perfecte techniek kost namelijk tijd en inzet. In deze blog leggen we uit welke verschillende oefenvormen wij gebruiken om jouw kickbokstechnieken te finetunen. Over de eerder genoemde stoot-en traptechnieken hebben we trouwens ook een blog geschreven. Die lees je hier.

Hieronder lichten we de meest gebruikte oefenvormen per stuk toe. Je hebt daarmee ook meteen een beeld van hoe de trainingen er bij ons uit zien. 

Voetenwerk

Bij kickboksen is het voetenwerk essentieel. Om te beginnen komt veel van je stootkracht vanuit je benen maar daarnaast worden je benen bij kickboksen ook ingezet voor de aanval. Het is daarom belangrijk om snel te bewegen met je voeten. Zo sta je altijd klaar om te verdedigen of aan te vallen.

Zaktraining

Een ideale manier om je opgedane skills te testen en toe te passen is door te oefenen op een bokszak. Omdat de zak niet reageert zoals een tegenstander oefen jij zo je techniek zonder tegenaanvallen. Daarnaast is zaktraining ook erg geschikt om je conditie te verbeteren omdat het een hele intensieve oefenvorm is. Omdat zaktraining een work-out op zich is organiseren we bij Choy-Bo aparte zaktrainingen om te werken aan je conditie en techniek. 

Schaduwboksen

Schaduwboksen is naast zaktraining een goede manier om je technieken of combinaties van technieken te oefenen. Dit doe je door je een denkbeeldige tegenstander voor te stellen. Door te schaduwboksen ‘slijt’ je je kickbokstechniek  in. Wanneer je een techniek net leert moet je hier steeds bij nadenken. Door oefeningen in te slijten door middel van schaduwboksen voer je de technieken na verloop van tijd vloeiender uit. Ook wordt schaduwboksen veel gebruikt als warming-up. 

Pads-training

Waar je met zaktraining en schaduwboksen het tegenstander element mist, boots je dit met pads-training wel na. Pads-training houdt in dat je trainer stootkussens, oftewel pads, vasthoudt waar jij tegenaan stoot of trapt. Doordat je moet reageren op de bewegingen van de pads krijg je meer het gevoel van een echt gevecht. 

Sparren

Nog iets ‘closer to real’ is het sparren. Sparren is een gevecht zonder het doel je tegenstander uit te schakelen. Dat is natuurlijk tijdens een echte wedstrijd wél het doel! Tijdens het sparren spreek je met je tegenstander af dat je elkaar bijvoorbeeld niet op het hoofd raakt. Bij Choy-Bo begrijpen we dat niet iedereen op hetzelfde niveau kickbokst. Daarom is het belangrijk om met respect voor elkaar te vechten.

Krachttraining

Tijdens de trainingen bij Choy-Bo zal naast de technische elementen ook aandacht zijn voor krachttraining. Door je kracht te verbeteren bij specifieke bewegingen die ook in het kickboksen terug komen, zal de impact van je stoten en trappen groter zijn. Ook het trainen van de buikspieren zal een onderdeel van de krachttraining zijn. Sterke buikspieren zijn bijvoorbeeld belangrijk om trappen en stoten goed te kunnen incasseren. 

Wrap-up

Nu weet je precies welke technieken het kickboksen zo eigen maken. Als je al bent begonnen met kickboksen weet je al dat theorie geen praktijk is. Kickboksen leer je door te doen.To master the art, you must practice. Dat klinkt nóg wijzer omdat het in het Engels is maar het komt er op neer dat je het gewoon moet doen! Geniet van jouw kickboks-reis!

Chat openen
1
Proefles plannen?
Meteen een proefles plannen? Stuur ons een appje! Je bent van harte welkom op:

- Maandag om 18:30 uur
- Woensdag om 18:30 uur
- Vrijdag om 19:00 uur